Audio

Jul 21 07:06

Improvisatie over "Walking in the air"

Improvisatie door mijzelf over het thema “Walking in the air” van Howard Blake, live opgenomen op het Walcker-orgel in de Martinikerk te Doesburg tijdens een concert op 17 juli 2014.

Jul 19 16:31

Sonate op. 65 nr 2

delen: Grave, Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga

Hier is een onbewerkte live-opname van een repetitiesessie op 16 juli 2014 op het Walcker-orgel in Doesburg:

Jun 06 12:22

Improvisatie "Veni Sancte Spiritus"

Opgenomen in Doesburg op 16 mei 2013.

Mei 18 16:37

Carillon-Sortie

De Carillon-Sortie van Henry Mulet is rond 1912 geschreven in de “carillonstijl”, een manier van schrijven waarbij een voornaam thema wordt geplaatst tegen een doorgaande beweging van gebroken akkoorden, vaak met een eenvoudige tonale structuur. Andere stukken in dit genre zijn bijvoorbeeld Carillon de Westminster en de Final van de 1e Symphonie, beide van Vierne. Deze schrijfstijl ligt dicht tegen de Franse toccatastijl aan.

Mulet bouwt op het eenvoudige, fanfare-achtige thema een fraaie structuur, waarbij motivisch materiaal op allerlei manieren wordt gebruikt, en waarbij ook de typische Franse points d’orgue voorkomen waarbij de septiem van het akkoord in het pedaal ligt. Subtiele zwelkastaanduidingen completeren de compositie.

Hier is een opname die ik op 16 mei 2013 van het stuk maakte, op het magnifieke Walcker-orgel in Doesburg:

Jan 18 23:14

“Snow midnight…”

korg polysix
Mijn toenmalige Korg Polysix (later verkocht).

Deze opname is op 8 januari 1995 gemaakt met enkel een Korg Polysix en twee cassettedecks. De opname is in twee sessies gemaakt, beide live gespeeld; het tweede gelijk meegemixt bij het overnemen van de eerste. Niets loopt dus synchroon, want vaak was het gokken waar ongeveer een bepaalde melodie zou uitkomen, maar toch is het een bijzonder geheel van ongeveer 9 minuten geworden.

Nov 12 08:56

Improvisatie over een thema van Henk Badings

Improvisatie op een thema van Henk Badings (geschreven voor het Internationaal Orgelimprovisatieconcours Haarlem 1973).

Opgenomen op 13 juli 2007 in de Lambertikerk te Zelhem. Dit was mijn inzending voor het Nationaal Improvisatieconcours 2007, waar ik finalist werd.

Ook op YouTube:

Jun 02 07:21

Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist (BWV 667)

Dit is een koraalbewerking op Maarten Luther’s versie van de vroegchristelijke pinksterhymne “Veni Creator”. In het Liedboek voor de Kerken is de versie van Luther te vinden als gezang 239, terwijl een meer oorspronkelijke weergave is opgenomen in gezang 237.

Het stuk staat in 12/8 maat, dus vier tellen per maat maar elke tel valt in drieën uiteen. Iedere tel begint met de melodietoon in de rechterhand, daarna de linkerhand en als derde een korte maar krachtige pedaaltoon. Je zou hier een symbool voor de drie-eenheid in kunnen zien: Vader, Zoon en Heilige Geest. In het tweede deel van de bewerking komt de melodie heel duidelijk uit in het pedaal, terwijl de handen een vlammend lijnenspel tekenen dat het waaien van de Geest verbeeldt.

Sep 26 10:21

Klein drieluik over Gezang 84 "O God die op het Pinksterfeest"

Deze drie variaties over de melodie van Gezang 84 uit het Liedboek voor de Kerken (“O God die op het Pinksterfeest”) zijn geschreven voor Stem en Tegenstem, een liber amicorum dat in 1993 is aangeboden aan Nico Verrips, ter gelegenheid van zijn 40-jarig cantor- en organistschap aan de Grote- of Mariakerk te Meppel. Dit boek bevat zo’n 25 bijdragen van allerlei aard: motetten, orgelwerken, teksten, liederen, etc.

Van dit kleine drieluik is door de NCRV op 7 februari 1994 een opname gemaakt, gespeeld door Nico Verrips op het Meppelse orgel, uitgezonden op 8 maart 1994. Wie weet verschijnt de opname nog eens in het onvolprezen online NCRV-archief!

Aug 25 22:00

Orgelbewerking Liedboek 356 "O leid mijn blindheid bij de hand"

Deze koraalbewerking is opgeschreven n.a.v. een improvisatie waarvan een opname is bijgesloten. Deze improvisatie op gezang 356 uit het Liedboek voor de Kerken is gespeeld tijdens de collecte in de half elf-dienst in de Lambertikerk te Zelhem op 29 mei 2005.

De stijl leunt een beetje tegen Gibbons of Greene aan, en de bewerking wordt gekenmerkt door de onophoudelijke reeks kwartnoten in het pedaal. De ritournellen zijn opgebouwd uit materiaal ontleend aan de melodie.

Aug 08 19:50

24 Pièces en stile libre op. 31

Lied
Arabesque
Berceuse ♫ 19 mei 2002 Groenlo RK Calixtuskerk
Pastorale
Carillon
Choral
Postlude

♫ opname