Composities

Nov 17 07:01

Als ik het wond’re kruis aanschouw

Geschreven voor zangvereniging “Halleluja” te Doetinchem.

Jan 18 23:14

“Snow midnight…”

korg polysix
Mijn toenmalige Korg Polysix (later verkocht).

Deze opname is op 8 januari 1995 gemaakt met enkel een Korg Polysix en twee cassettedecks. De opname is in twee sessies gemaakt, beide live gespeeld; het tweede gelijk meegemixt bij het overnemen van de eerste. Niets loopt dus synchroon, want vaak was het gokken waar ongeveer een bepaalde melodie zou uitkomen, maar toch is het een bijzonder geheel van ongeveer 9 minuten geworden.

Mei 11 07:14

Orgelbewerkingen over Psalm 24

Twee bewerkingen over Psalm 24: één in de stijl van een Noord-Duits Præludium Pedaliter (a la Bruhns, Buxtehude), waarbij ieder gedeelte op de volgende versregel van de Geneefse psalmmelodie is gebaseerd, en een koraalbewerking in Buxtehude-stijl (met wat Scheidemann-invloeden).

Feb 14 00:51

Orgelbewerkingen op papier verkrijgbaar

plaatje van bundelVoor maar 5 euro inclusief verzendkosten (binnen Nederland) kunt u een fraai bundeltje met orgelwerken voor gebruik in of om de Eredienst, via deze site bestellen.

Nov 10 23:26

Tussentijds 194 — Zoals het witte bliksemlicht

Voor de tekst “Zoals het witte bliksemlicht” van J.W. Schulte Nordholt werd bij de samenstelling van de bundel Zingend Geloven 4 in 1990 een melodie van Wilbert Berendsen gekozen.

In de conceptlijst van zondagsliederen bij het driejarige leesrooster kreeg dit lied een plaats op de laatste zondag van het kerkelijk A-jaar, en zodoende verscheen het ook in de bundel Tussentijds als nr. 194.

Voor de liedboekdag in 2005 werd een bewerking geschreven voor koor, gemeente, klein orgel, fluit, viool en cello op dit lied.

Okt 27 07:41

Motet Matteüs 17:20b

Dit motet verklankt het Evangeliewoord van Christus in een declamatorische stijl, met begeleiding van een romantisch opgezette orgelpartij. Het is enigszins geïnspireerd door enkele onbekende motetten van Ch.M.Widor.

Het melodische materiaal (stijgende kwart, dalende secunde en terts) wordt constant hergebruikt, omgekeerd en achterstevoren geplaatst.

Het “verplaatsen van de berg” wordt gesymboliseerd door een harmonische “aardverschuiving”, waarbij enkele moeilijk te treffen noten voor de koorzangers voorkomen. Eigenlijk is op die plekken sprake van latente harmonieën (die dus merkbaar zijn aan de koorpartij, maar niet aanwezig zijn in de begeleiding).

Sep 26 10:21

Klein drieluik over Gezang 84 "O God die op het Pinksterfeest"

Deze drie variaties over de melodie van Gezang 84 uit het Liedboek voor de Kerken (“O God die op het Pinksterfeest”) zijn geschreven voor Stem en Tegenstem, een liber amicorum dat in 1993 is aangeboden aan Nico Verrips, ter gelegenheid van zijn 40-jarig cantor- en organistschap aan de Grote- of Mariakerk te Meppel. Dit boek bevat zo’n 25 bijdragen van allerlei aard: motetten, orgelwerken, teksten, liederen, etc.

Van dit kleine drieluik is door de NCRV op 7 februari 1994 een opname gemaakt, gespeeld door Nico Verrips op het Meppelse orgel, uitgezonden op 8 maart 1994. Wie weet verschijnt de opname nog eens in het onvolprezen online NCRV-archief!

Sep 16 16:30

Partita over Psalm 147

Deze partita over Psalm 147 is geschreven in opdracht van de Vereniging van Organisten der Gereformeerde Gemeenten (VOGG) en werd voor het eerst gepubliceerd in de VOGG-bundel van 1994. Met toestemming van de VOGG is de hele partita nu hier beschikbaar.

Het is een stuk geschreven in klassieke stijl, met 5 variaties, geschikt voor gebruik in de liturgie. De eerste variatie is een koraal met een licht figuratieve begeleiding. De tweede is een trio met de melodie in het pedaal. De derde is een lichtvoetig polyfoon stukje zonder pedaal. De vierde heeft een rijk versierde melodie “en taille”. De laatste variatie heeft een feestelijk en pompeus karakter met enkele opvallende harmonische wendingen.

Aug 28 20:34

Drie variaties op Psalm 8

Deze variaties hebben al een lange geschiedenis. Ze zijn geschreven toen ik nog les had bij Nico Verrips. Ik voerde ze uit tijdens mijn eerste echte concert ergens in 1988 in de Höftekerk in Hardenberg, met een vierde slotvariatie toegevoegd waar de inkt toen nog nat van was.

Deze drie variaties verschenen in 2002 met een zetting erbij in “Eredienst”, het verenigingsblad van de Vereniging van Gereformeerde Kerkorganisten (VGK).

Aug 25 22:00

Orgelbewerking Liedboek 356 "O leid mijn blindheid bij de hand"

Deze koraalbewerking is opgeschreven n.a.v. een improvisatie waarvan een opname is bijgesloten. Deze improvisatie op gezang 356 uit het Liedboek voor de Kerken is gespeeld tijdens de collecte in de half elf-dienst in de Lambertikerk te Zelhem op 29 mei 2005.

De stijl leunt een beetje tegen Gibbons of Greene aan, en de bewerking wordt gekenmerkt door de onophoudelijke reeks kwartnoten in het pedaal. De ritournellen zijn opgebouwd uit materiaal ontleend aan de melodie.